صفحه ها
دسته
دانلود
وبلاگ دوستان
پیوندها
وبلاگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 384786
تعداد نوشته ها : 571
تعداد نظرات : 506
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
"فساد اقتصادي" از موانع بزرگ استقرار نظام سياسي و حكومتي اسلام و از مشكلات و رنج‌هاي مكرري است كه هرگاه ظاهر شود تهديدي براي تحقق "عدالت" و آفت و خطري در مسير رشد و پيشرفت در همه ابعاد و جلوه‌هاي مديريت سياسي به شمار مي‌رود، زيرا وقتي فساد به بخش اقتصاد نظام حكومتي راه يابد، حكايت از مشكلات فراوان در سازمان‌ها و تشكيلات وابسته دارد و اين نيز فقط به بعضي از بهره‌برداري‌هاي ناشايست محدود نمي‌شود، كه از فساد در اخلاق و ضعف در ايمان و گرايشات مبتني بر نفسانيت‌هاي فردي و گروهي نشان دارد. وقتي سخن از "اخلاق مديريت" به عنوان يكي از اركان نظام مديريت اسلامي به ميان مي‌آوريم، از مجموعه صفات و رفتاري ياد مي‌كنيم كه سلامت در بهره‌وري از بيت‌المال مسلمين و مشي صحيح بر مبناي نظام صالح اقتصاد اسلامي يكي از مهم‌ترين آنهاست و اگر اين ركن متزلزل شود يا فرو ريزد، به طور قطع و يقين بايد علت را در اخلاق مديريت جستجو كرد و آفت را آنجا يافت و با آن مقابله كرد. اين شناخت و معرفت را هم به موضوع اخلاق مديريت بايد ضميمه كنيم كه اين نوع اخلاق در فر
  اشاره : دانشنامه چهارده جلدی امام حسین (ع ) اثری است که توسط موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث تحقیق و تدوین یافته و به جامعه اسلامی عرضه شده است . این دانشنامه در 19 آذر ماه طی مراسم ویژه ای رونمایی گردید. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این مراسم به ایراد سخنانی درباره ضرورت شناخت ابعاد مختلف شخصیت جامع و والای حضرت امام حسین (ع ) و تداوم نشر آثار مکتوب در این موضوع پرداخت . آنچه پیش روی دارید متن این سخنرانی می باشد. قال الله تعالی : انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیوه الدنیا و یوم یقوم الاشهاد. بنده به سبب توفیق حضور در این جلسه روحانی و معنوی که با این عنوانی مقدس تشکیل شده است بسیار افتخار می کنم و امیدوارم که برکات الهی بر همه نازل شود و همه از آثار توسل به وجود مبارک سیدالشهدا علیه السلام بهره مند باشید. همه برنامه هایی که انجام شده است و می شود برنامه هایی لازم بوده است و باید در حوزه دنبال شود. جای این برنامه ها واقعا خالی بوده است . اصلا عنوان « دارالحدیث » بسیار با معنا و معتبر است . در بین عناوینی که داریم فقط دارالقرآن و دارالحدیث مقدس تر از همه
    مرتضی شیرودی جهانی سازی ریشه در غرب دارد و در آن جا متولد شده و پرورش یافته است . اصول و مبانی فکری و فلسفی آن دقیقا همان اصول و مبانی تفکر غرب است . اندیشمندان متعددی نیز بر ارتباط مستقیم بین جهانی سازی و غرب و بر پروژه بودن آن تاکید دارند. در راس پروژه جهانی سازی آمریکاست اما به دلایل مختلفی از صلاحیت رهبری جهانی سازی برخوردار نیست . در این صورت این سئوال پیش می آید : اگر آمریکا یا مسیحیت دولتی قادر به رهبری عادلانه جهان نیست پس چه چیزی از این توانایی برخوردار است ! پاسخ این سئوال اسلام است . اما آیا جهانی سازی اسلام براساس تعالیم دینی قابل اثبات است ! این جهانی سازی بر چه اصولی استوار است و ویژگی ها و ابزارهای آن کدام است در پاسخ به سئوال های مذکور مباحث زیر را مرور می کنیم : جهانی شدن در کلام خدا و معصومین : اسلام جهانی تولد یافت مسلمانان برای جهانی کردن اسلام بسیار کوشیدند شیعیان هم دل به حکومت جهانی حجه بن الحسن (ع ) سپرده اند. آیات و روایات اسلامی نیز پروسه جهانی شدن اسلام را مورد تایید و تاکید قرار داده اند. از جمله آیات و روایات فراوانی که
  «همسرداری» مهارتی است که زن و شوهر با شناخت توانمندی ها، تفاوت ها و حساسیت های یکدیگر، بتوانند به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و جنسی طرف مقابل پاسخ دهند، بطوری که هر دو احساس رضایت خاطر نموده به آرامش نسبی دست یابند.  تفاوت های روان شناختی زنان و مردان در زندگی مشترک - میزان اعتماد به نفس زنان با احساس اطمینان آنان از «دوست داشته شدن» رابطه مستقیمی دارد، در حالیکه مردان، زمانی از اعتماد به نفس کافی برخوردارند که بتوانند درخواست های همسران خود را برآورده کنند.   - زنان  دوست دارند برای حل شدن یک موضوع درباره آن صحبت کنند، (حتی اگر وقت زیادی صرف نمایند)، در حالیکه مردان این عمل زنان را پرحرفی تلقی می کنند.   - زنان  دوست دارند که شوهرانشان محبت خود را ابراز کنند و به آنان بگویند که چقدر دوستشان دارند، اما مردان فکر می کنند که همسرانشان باید بدانند که «من فقط او را دوست دارم، نیازی به گفتن نیست.» - وقتی مردان از زنان خود حمایت می کنند، آنان را در حل مشکلاتش
  مجید زندی خوب می دانیم که وضعیت کار و تولید محصولات صنعتی کشاورزی و حتی فعالیت های خدماتی در کشورها به عوامل مختلف از جمله فناوری سرمایه گذاری تحقیقات ارتباط صنعت دانشگاه و بازار مناسبات سیاسی اقتصادی بین المللی و به ویژه میزان رشد جمعیت نیروی جوان و در جستجوی کار و حتی رشد اقتصادی وابسته است . البته این همه عوامل نیست همچنانکه اگر بگوییم سیاست های جاری و قوانین و سیاست های پولی و مالی سیاست های ارزی صادراتی و وارداتی سیاستهای گمرکی و... دهها مورد دیگر باز هم همه عوامل کار آفرینی در کشور را نگفته ایم چرا که کار به مجموعه ای از فکر و علم و فرهنگ و قوانین امروز و دیروز یک کشور باز می گردد که نمی توان به سادگی یک عامل را اصل تام و تمام برای تولید کار با مشکلات بیکاری برشمرد. ولی آنچه این روزها می توان درباره آن گفت که فصل پائیز زمستان و رواج بیکاری فصلی سبب می شود که جمعیت بیشتری از افراد جامعه بیکار باشند اما پذیرش یک موضوع هم بسیار سخت و تلخ تر می شود که بشنویم و بخوانیم آمارهایی در کشور مطرح می شود که بیکاری را تا مرز تک رقمی شدن شمار بیکاران کشور کاهش می ده
         محمد سروش محلاتی هفته قبل تحت عنوان « روایتی مخدوش از مبانی فقهی امام خمینی » نوشتم  (این مقاله در همین وب  درج شده است)و در ضمن آن برداشت ناصوابی که از مبنای حضرت امام درباره « اهمیت حفظ نظام » وجود دارد را مورد نقد قرار دادم در آنجا گفته بودم که به نظر حضرت امام بالاتر از حفظ نظام هم واجبات دیگری وجود دارد زیرا به فرمانده سپاه پاسداران فرمودند : حفظ نظام مسئولیت کوچک شماست و مسئولیت بزرگ حفظ چهره اسلام است (صحیفه امام ج 10 ص 106 ) پس از آن مقاله جمله فوق برای عده ای چندان شگفت آور بود که برخی از اساس در « انتساب » آن به حضرت امام تشکیک کردند و بدون آنکه زحمت مراجعه به منبع یاد شده را به خود بدهند در این نقل تردید کردند و برخی دیگر در معنا و مفهوم آن دچار تحیر شده و در تحلیل مبنای آن با مشکل مواجه گردیدند از اینرو با ارائه توضیحات زیر که صرفا با استناد نظرات حضرت امام انجام می گیرد امیدواریم برخی از زوایای این مساله مهم روشن گردد. 1 ـ حفظ چهره اسلام با رعایت موازین شرعی رعایت دقیق احک
 ث حسن خیاطی آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه درجلسه روز شنبه مسئولان قضایی ضمن تاکید بر سیاستهای اصولی دستگاه قضایی برای برخورد قانونی با ناهنجاری های اجتماعی و رسیدگی قضایی بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی از وجود یک جریان آشکار در جامعه که در حال ایجاد تفرقه است خبر داد. تصریح وی بر برخوردهای قضایی قاطع با متخلفان و مجرمانی که قصد فتنه انگیزی در جامعه را دارند و اینکه این برخوردها از وظایف ذاتی دستگاه قضایی به شمار می رود و تفاوتی هم در برخوردها وجود نخواهد داشت و اجرای قانون را ملاک دانستن نشان از عزم دستگاه قضایی برای مقابله با جریان مرموزی داردکه وظیفه خود را ایجاد تفرقه درجامعه می داند. بدون شک یکی از دلایل بوجود آمدن وضعیت کنونی کوتاهی در انجام وظیفه برخی دستگاههای مسئول در نظارت و برخورد صحیح با تخلفات آشکار برخی اشخاص و گروههای سیاسی و همینطور نشریات وابسته به آنهاست و این سستی در انجام وظیفه باعث بوجود آمدن حاشیه امن کاذب برای برخی افراد و گروههایی شده است که احساس می کنند می توانند هر آنچه را که فکر می کنند علیه گروه رقیب یا افراد مخالف با اندیشه های خود
 محمدرضا مانی فر اگر قران این قانون اساسی تغییرناپذیر با اطمینانی شگرف از پیروزی نهایی قدرت ایمان سلطه بی چون و چرای صالحان و پرهیزکاران نابودی ستم گران و آینده درخشان و سعادت آفرین بشر سخن می گوید و با طرح اندیشه پیروزی نهایی حق بر باطل به پیامدهایی همانند استقرار کامل و همه جانبه ارزش های انسانی و تشکیل آرمان شهر مهدوی به دست مهدی موعود (عج ) بشارت می دهد به سبب آن است که مسلمانان را به اهمیت شناخت و کوشش در راه دست یابی به « آرمان شهر » موعود آشنا سازد آرمان شهری که می توان جنبه های گوناگون پیدایش آن را در گزینه های ذیل جست و جو کرد : الف ) آرمان شهر عدل : در نگاهی کوتاه به شاخصه های متنوع حکومت جهانی حضرت مهدی (عج ) هیچ ویژگی را نمی توان مانند عدل یافت که تا این حد در خور توجه باشد. این شاخصه اساسی گاه آن چنان در آموزه ها و روایات دینی مورد تاکید قرار می گیرد که گمان می رود تنها « عدل » است که مورد توجه است . در بسیاری از روایات آن امام بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت معرفی شده است آن چنان که « عدل » ظهور وبروز خویش را
  آرزوی ملاقات با انسان کامل از سوی کسانی آرزوی معقول تلقی می شود که خویشتن را به صفات خدایی او در حد توان آراسته اند. کسانی که هنوز از چاه ظلمانی طبیعت بیرون نیامده اند و دیده به عالم ملکوت حق نگشوده اند. چگونه زبان حال و قال آرزومندی در وصال انسان کامل را خواهند داشت که محبوب و مجذوب جمال حق تعالی گشته است هر چند نمی توان حدیث آرزومندی منتظران مهدی موعود(عج ) را به فراموشی سپرد و نجواهای عاشقانه آنان را در روز و شب فراق آلوده بی ارج انگاشت با این همه باید دانست که انظار دیدار انسان کامل ادب حضور می طلبد. هر منتظر سوته دلی از عالم و عامی بی تاب دیدار او است و بسا در هوای ملاقات با او جان به جانان می سپارد. بنیانگذار جمهوری اسلامی از امام زمان (عج ) به عنوان ذخیره الهی برای بشر نام می برد و تکلیف خود و مسئولان نظام را کسب آمادگی برای ملاقات با حضرت یاد می کند. خدا ذخیره کرده است برای بشر و ما باید خودمان را مهیا کنیم ... تمام دستگاه هایی که الان به کار گرفته شده اند در کشور مالله خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی ـ سلام الله علیه » (صفحه امام ج 12 ص
محمد سروش محلاتی با درگذشت آیت الله منتظری برخی از ارادتمندان ایشان فرصت را غنیمت شمرده تا به بهانه تجلیل از ایشان موضوع اختلاف وی باحضرت امام خمینی را مطرح نموده و در قالب جانبداری از آقای منتظری به تخطئه مواضع حضرت امام بپردازند. در این میان آقای محسن کدیور درصدد برآمد تا از آن اختلاف تصویری فقهی ارائه کرده و با نشان دادن مبانی فقهی آقای منتظری معارضه وی با حضرت امام را موجه جلوه دهد. نویسنده اینک در صدد بازخوانی پرونده آن ماجراها که بیش از بیست سال از آن می گذرد نیست ولی به دلیل نسبت هائی که به حضرت امام داده شده و به دلیل آنکه بسیاری از افراد نسل جدید نسبت به این گونه نسبت ها بی اطلاع هستند لازم دانست توضیحاتی ارائه کند و از واکاوائی وقایع آن دوره چشم پوشی نماید. آقای کدیور می نویسد : « مرحوم (امام ) خمینی حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست و برای آنچه مصلحت نظام می دانست حاضر بود احکام شرع (از قبیل نماز و روزه و حج ) و جان چند هزار مخالف را فدا کند. در مقابل مرحوم منتظری مصلحت نظام را واجب نفسی نمی دانست و آن را واجب مقدمی و طریقی برای اقامه عدالت می دانست و برای حقوق ا
خانواده یکی از نهادهای اجتماعی است که می تواند نقش موثری درپیشگیری از آشفتگی ها، انحرافات و ناهنجاری های جنسی جامعه داشته باشد؛ نقشی که امروزه به فراموشی سپرده شده است. خانواده همواره در طول تاریخ، جایگاه والایی را در اندیشه بشری به خود اختصاص داده و مسائل مربوط بدان، دغدغه اندیشمندان مختلف بوده است. در این بین روابط زناشویی و مشکلات آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. ورود به زندگی زناشویی شرایطی را رقم می زند که انطباق و سازگارشدن زوجین را ضروری می سازد. آگاهی از این شرایط و کسب مهارت های مناسب، می تواند در تسریع و تسهیل سازگاری، اثرگذاشته و ازمشکلات زناشویی و به تبع آن از مشکلات جامعه بکاهد. خداوند انسان را به گونه ای آفریده که بدون همسر ناقص است. انسان هرچه از نظر علم و ایمان و فضایل اخلاقی بالا برود، تا ازدواج نکند به کمال مطلوب نمی رسد. ازدواج و تشکیل خانواده برای همه انسان ها یک امرطبیعی و معمولی بوده است و نمی توان از آن صرف نظر کرد و برهمین اساس باید وجود هرگونه مشکلات را از سر راه برطرف کرد و وصول به آن را آسان نمود. سازگاری زناشویی سنگ زیربنای عملکرد خوب خانواده است، نق
X